Meny

Lär känna turisterna på din ort

egeringen satsar 70 miljoner kronor extra på marknadsföringen av Sverige utomlands för att öka turismen. Svensk Handel, som beräknat att utländska turister kan komma att omsätta 60 miljarder kronor i Sverige år 2020, välkomnar beskedet.

60 miljarder motsvarar hela Stockholms kommuns detaljhandelsomsättning 2013. Totalt omsätter shoppingturismen 84 miljarder kronor, vilket står för 13 procent av omsättningen i hela detaljhandeln. För stora delar av Sverige är det dags att förbereda sig inför den stora turistsäsongen.

– Handelsföretag ska se till att engagera sig lokalt och lära sig mer om vilka besökargrupper som finns där de verkar. Se till att ta del av den växande kundgruppen som besökarna utgör, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, ansvarig för besöksnäringsfrågor på Svensk Handel.

Den svenska shoppingturismen har vuxit i betydelse under de senaste 20 åren. Att ha shopping som det primära syftet med resan har blivit vanligare och shopping är idag en av de främsta aktiviteterna på våra resor. Utländska turister lägger 46 procent av reskassan på shopping.

Läs mer om shoppingturism

Utländska turister shoppar allt mer

  • Publicerad: 2015-04-10