Meny

Höjningen av arbetsgivaravgiften för unga har lett till färre arbetade timmar

Fyra av tio handlare har dragit ned på antalet arbetade timmar. Inom dagligvaruhandeln är siffran hälften. Detta visar siffror från Svensk Handels Handelsbarometern som gjordes i oktober.

– Vi har länge varit medvetna om att höjningen av arbetsgivaravgiften för unga skulle få effekter. Det är allvarligt att det genomförs åtgärder som minskar antalet arbetade timmar när vi behöver fler, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Sju procent av handlarna uppger att de fått säga upp personal och 25 procent har gjort schemaändringar.

– När man kraftigt höjer kostnaderna för att ha unga anställda får det konsekvenser. I senaste arbetskraftsundersökningen från SCB ser vi att sysselsättningen ökar inom dagligvaruhandeln, men just för unga går den ned. Det ligger i linje med vad handlarna har uppgett inför höjningen och är därför tyvärr inte överraskande, säger Karin Johansson.

fakta diagram

 

Publicerad: 2015.11.12  •  Senast uppdaterad: 2015.11.12