Meny

Årets julklapp – inget för soffpotatisar

För 27:e året i rad har HUI Research utsett årets julklapp. I år är det ett aktivitetsarmband. Som vanligt väckte HUI:s utnämning av årets julklapp stort intresse, mycket spekulationer, debatt och diskussion.

Många är de som vill åt den åtrovärda titeln. I år har till exempel flera frivillighetsorganisationer haft reklam- och pr-kampanjer för sina insamlingar inför jul och Röda Korset har lanserat ett matpaket till Syrien som årets julklapp.

HUI:s tre kriterier för Årets julklapp är att produkten:

  • ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
  • ska representera den tid vi lever i

Så här motiverar HUI årets val av julklapp: ”Den fortsatt starka hälsotrenden gör allt fler konsumenter medvetna om sin egen hälsa och om sambandet mellan aktivitet och välbefinnande. En annan trend är att dela med sig av upplevelser och bilder i sociala medier. I aktivitetsarmbandet sammanförs dessa trender och det är därför en symbol för en hälsomedveten konsument som vill dela med sig av sina framgångar till andra. Det gör aktivitetsarmbandet till Årets Julklapp 2014.”

Aktivitetsarmbandet har funnits en tid, men det är först i år som försäljningen tagit fart. Armbandet registrerar steg och kan kombinera rörelseaktivitet med data om puls och sömn. Informationen från armbandet överförs till dator eller mobil för att ge en överskådlig bild över genomförda aktiviteter eller sömn i nutid samt tendenser över längre tidsperioder.

Kommer du ihåg vad som blev årets julklapp förra året?
Årets julklapp förra året på HUI Researchs webbplats.